In opdracht van TME heeft Voortman Steel Construction een mobiele dakconstructie gerealiseerd voor een zoutloods. De loods, met een opslagcapaciteit van 60.000 m3, is gebouwd op de E.B.S. Laurenshaven terminal in het Botlekgebied te Rotterdam.
Het gaat om een zogenaamde design & construct opdracht, waarbij de opdrachtnemer zowel het ontwerp als de bouw verzorgde. Voortman Steel Construction ontwierp de verrijdbare luiken in nauwe samenwerking met haar opdrachtgever TME. Door onder andere de kokers in de vakwerken onder een hoek van 45° te plaatsen, wordt de ophoping van product op de dakdelen tot een minimum beperkt. Verder is het ontwerp geoptimaliseerd voor het aanbrengen van de C5M-coating, een coating die voldoet aan de hoogste corrosiviteitsklasse.
VERRIJDBARE DAKDELEN
De zoutloods bestaat uit twee betonnen bunkers. Hier bovenop komen de zes verrijdbare dakdelen, met afmetingen van ca. 27 bij 32 meter en een hoogte tussen de 5,5 en 8,5 meter. Elk luik kan in zijn geheel verreden en afzonderlijk geopend worden voor het zo efficiënt mogelijk laden en lossen van het zout. De luiken zijn aan de onderzijde voorzien van motorisch aangedreven wielen. Deze rijden over de rails die op de beide zijmuren van de loods gemonteerd zijn.
HOOGSTE VOORBEWERKINGSGRAAD
De staalconstructie is volgens de hoogste voorbewerkingsgraad (P3) geleverd. Dit betekent dat lasnaden glad afgewerkt zijn, lasspatten verwijderd en snijranden rond afgewerkt zijn. Dit alles om een langere levensduur van de C5M-coating te garanderen. De constructie werd tot zo groot mogelijke delen voorgemonteerd, waaronder enkele van maar liefst 16 ton. Met een 250-tons kraan zijn deze op het betonnen casco geplaatst.