Meld je aan voor onze steelupdate
  1. Home
  2. Nieuws & events
  3. De dakconstructie van een zoutloods, een bijzonder project
Nieuws - 24 February, 2018

De dakconstructie van een zoutloods, een bijzonder project


Het montageteam van Voortman Steel Construction werkt op dit moment aan de mobiele dakconstructie van een zoutloods. De loods, met een opslagcapaciteit van 60.000 m3, wordt gebouwd wordt op de E.B.S. Laurenshaven terminal in het Botlekgebied te Rotterdam. De opdracht voor dit bijzondere project kwam van TME.

DESIGN & CONSTRUCT

Het gaat om een zogenaamde design & construct opdracht, waarbij de opdrachtnemer zowel het ontwerp als de bouw verzorgt. Voortman Steel Construction ontwierp de verrijdbare luiken in nauwe samenwerking met haar opdrachtgever TME. Door onder andere de kokers in de vakwerken onder een hoek van 45° te plaatsen, wordt de ophoping van product op de dakdelen tot een minimum beperkt. Verder is het ontwerp geoptimaliseerd voor het aanbrengen van de C5M-coating, een coating die voldoet aan de hoogste corrosiviteitsklasse.

VERRIJDBARE DAKDELEN

De zoutloods bestaat uit twee betonnen bunkers. Hier bovenop komen de zes verrijdbare dakdelen, met afmetingen van ca. 27 bij 32 meter en een hoogte tussen de 5,5 en 8,5 meter. Elk luik kan in zijn geheel verreden en afzonderlijk geopend worden voor het zo efficiënt mogelijk laden en lossen van het zout. De luiken zijn aan de onderzijde voorzien van motorisch aangedreven wielen. Deze rijden over de rails die op de beide zijmuren van de loods gemonteerd zijn.

HOOGSTE VOORBEWERKINGSGRAAD

De staalconstructie is volgens de hoogste voorbewerkingsgraad (P3) geleverd. Dit betekent dat lasnaden glad afgewerkt zijn, lasspatten verwijderd zijn en dat de snijranden rond afgewerkt zijn. Dit alles om een langere levensduur van de C5M-coating te garanderen. De monteurs van Voortman Steel Construction begonnen eind vorig jaar met de voormontage op locatie. Zij monteerden de constructie voor tot zo groot mogelijke delen, waarvan sommige maar liefst 16 ton per stuk wegen. Met behulp van een 250-tons kraan worden deze vervolgens op het betonnen casco geplaatst. Voortman verwacht de werkzaamheden eind maart af te ronden

Ontdek bouwen met Voortman